Zadzwoń:
058 552 41 88
Napisz:
liceum@olpi.pl

O czym marzysz?

            Zapewne marzysz o szkole, w której będziesz się czuć dobrze, gdzie będziesz realizować swoje pasje i zainteresowania. Jesteśmy kameralną szkołą, w której nie zginiesz wśród tłumu, gdzie  panuje przyjazna atmosfera, nauczyciele są sympatyczni, dzielą się swoimi pasjami i prowadzą ciekawe lekcje. Trafisz do grona fajnych ludzi, którzy są różni, mają różne zainteresowania, ale trzymają się razem, bo jest nas niewielu. Nasza społeczność liczy około 130 osób, więc można poznać się dobrze, zaprzyjaźnić i znaleźć bratnie dusze. Twoja klasa będzie niewielka, więc będziesz w niej ważnym elementem, którego nikt nie przegapi.

Kim jesteś?

            Żeby Cię poznać, chcemy usłyszeć o Twoich zainteresowaniach, pasjach, sposobie spędzania wolnego czasu, a także oczekiwaniach wobec szkoły. Wysłucha Cię wnikliwie i Twoich rodziców Marcin Szmuniewski (502-316-784 lub e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..), znakomity geograf i wychowawca, który zajmuje się rekrutacją, jest przewodnikiem i opiekuje kandydatami na uczniów.

            Przedstawisz nam siebie w krótkiej prezentacji, w której opowiedz nam o swoich pasjach lub wiedzy. Na tej podstawie powstanie Twój pierwszy profil indywidualny: jakim człowiekiem jesteś, czego potrzebujesz i jak możesz się rozwijać w naszej szkole. Możesz opowiedzieć o swoim hobby, przygotować film, prezentację multimedialną, plakat lub zaprezentować pokaz na żywo na przykład tańca czy gry na instrumencie.

            Po obejrzeniu prezentacji i analizie Twojego świadectwa oraz innych dokumentów komisja orzeka o przyjęciu lub stwierdza, że inna szkoła będzie dla Ciebie właściwym miejscem.

Czego potrzebujesz?

Pierwsze koty za płoty! Przed rozpoczęciem roku szkolnego będziesz uczestniczyć w warsztatach integracyjnych, w trakcie których poznasz innych nowych uczniów, wychowawców, nauczycieli i tych, którzy zadomowili się już na dobre i pomogą Ci się zaaklimatyzować, dokonać pierwszych wyborów przedmiotów i wychowawcy. Pierwszego września nie będziesz już „nowy”, ale już „swój” i wśród „swoich”.

Dokumenty do rekrutacji

 

- Kwestionariusz Kandydata Szkoły

- Harmonogram Rekrutacji do Szkół Programów Indywidualnych w roku 2017/2018

- Ankieta dla kandydata na ucznia - wypełnia uczeń

Wersja Word             Wersja PDF

 

  • podanie o przyjęcie do szkoły
  • kwestionariusz wypełniany wspólnie z rodzicem lub opiekunem
  • odpis aktu urodzenia
  • świadectwo ukończenia szkoły poprzedniego etapu edukacyjnego, ostatnie świadectwo szkolne - oryginały
  • oryginał zaświadczenia o egzaminie
  • dwa zdjęcia
  • karta szczepień
  • dyplomy osiągnięć lub zainteresowań
  • umowa do podpisania przez rodzica/ opiekuna i regulamin zniżek w czesnym.

W sprawie rekrutacji kontaktuj się:

z Marcinem Szmuniewskim: 502-316-784 lub e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

lub z sekretariatem szkoły od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30-15.00: tel. 058 552 41 88, 058 341 33 54, fax. 058 552 41 88, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Numery kont bankowych (BZ WBK):

OLPI, GPI: 08 1500 2051 1220 5051 3252 0000

LP: 45 1500 2051 1220 5051 2499 0000

OSSP: 43 1500 2051 1220 5051 2503 0000

Ulgi w czesnym

OLPI

Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych powstało w lipcu 1992. Założycielem szkoły jest Piotr Bogdanowicz. OLPI posiada uprawnienia szkoły publicznej. Wkrótce powstało Gimnazjum Programów Indywidualnych, Liceum Plastyczne i Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych oraz Szkoła Podstawowa Programów Indywidualnych.

Dążymy do tego, aby uczeń, kończąc naszą szkołę:

  • był dobrze wykształcony i posiadał wiarę w swoje możliwości, wewnętrzną motywację do stawiania celów i pokonywania trudności;
  • był chętny do pomocy, współdziałania i potrafił pracować w zespole, był zaangażowany nie tylko w sprawy swojej grupy, ale i społeczeństwa;
  • miał oczy otwarte, poszukiwał prawdy, ufając rozumowi, zmieniał to, co zmiany wymaga, zarówno w sobie jak i w otoczeniu.

W pracy z uczniami korzystamy z wielu inspiracji edukacji zachodniej, wypracowujemy autorskie programy i metody pracy, budujemy szkołę opartą na twórczości, samodzielności, w której uczeń ma możliwość rozwijania indywidualnych zainteresowań, pasji i potrzeb i talentów.

W ciągu ponad dwudziestu pięciu lat zbudowaliśmy własną markę edukacji spersonalizowanej - OLPI, inspirowanej i rozwijanej nieustannie przez autora koncepcji, Piotra Bogdanowicza, dydaktyka nauczyciela, nauczyciela akademickiego, autora wielu publikacji na temat oraz programów i podręczników szkolnych.

Opowieść Małego Księcia

            Taką opowieść napisała kiedyś 13-letnia Marcjanka, gimnazjalistka, dzisiaj już absolwentka:

         „Mały Książę, gdy dotarł na Ziemię, zobaczył na drogowskazie nazwę „Polanki”. Poszedł tam i zobaczył stary i nowy budynek. Postanowił wejść do starego. W tym budynku było dużo dzieci, ale za mało na szkołę...
Więc co to było?
- Dzień dobry – powiedział jakiś pan w garniturze.
- Dzień dobry – odpowiedział Mały Książę. - Może to dziwne pytanie, ale gdzie ja jestem i kim pan jest?
- Jesteś w OLPI. To taka szkoła z małymi klasami, żeby nauczyciele mogli więcej nauczyć i zawsze pomóc, a ja jestem dyrektorem.
- Więc to jednak szkoła!
- Tak, chociaż nie wygląda. Ja się nazywam Piotr Bogdanowicz, a ty?
- Mały Książę.
- Oprowadzę cię po OLPI.
- Zwiedzili całą szkołę i nie trwało to długo. Mały Książę poznał wszystkich.
- Kiedy miał ruszać dalej, dał dyrektorowi kamień z jego gwiazdy i powiedział:
- Do widzenia.
- Do widzenia.”

Marcjanka Hryckiewicz, 13 lat

Piotr Bogdanowicz

Dyrektor Szkół Programów Indywidualnych, malarz, nauczyciel plastyki i historii sztuki. Człowiek o niespożytej energii i działacz w obszarze edukacji niepublicznej, posiadający doświadczenia w pracy akademickiej, edukator i twórca koncepcji indywidualizacji nauczania w oryginalnym kształcie. Zainteresowania: narty, snowboard, windsurfing, turystyka rowerowa, żeglarstwo. Autor książek o sztuce: "Człowiek i przestrzeń", "Człowiek i czas", "Człowiek i sztuka” oraz "Dom i okolica". Znany ze wspaniałych lekcji historii sztuki.

 

Włodzimierz Chojnacki

Zastępca dyrektora Szkół Programów Indywidualnych, nauczyciel biologii i ekologii, tutor. Wieloletnie doświadczenie w pracy akademickiej, CKE oraz OLPI pozwoliło "Panu Włodkowi" zyskać niesłychany szacunek wśród uczniów, którzy cenią go za znakomite przygotowanie do matury, studiów medycznych czy przyrodniczych. Zajęcia, które prowadzi, często odbywają się na przylegającym do OLPI terenie: przy szkolnym stawku, na zboczu "szkolnej góry" i dalej w lesie. Pan Włodek jest znakomitym znawcą tajników mykologii, botaniki, więc organizuje częste wycieczki dla nauczycieli i uczniów i utrzymuje szkołę w nieustannym kontakcie z Ogrodem Zoologicznym, Wydziałem Biologii UG, TPK i innymi ośrodkami naukowymi, zajmującymi się przyrodą.

Anna Adryjanek

Zastępca dyrektora Szkół Programów Indywidualnych, nauczycielka języka polskiego i przedmiotów dodatkowych (Pisalnia, religioznawstwo, wiedza o teatrze), tutorka. Współautorka książek: "Uczeń z dysleksją w szkole" oraz „Uczeń z dysleksją w domu”, "Praca z uczniem z dysleksją na lekcjach języka polskiego" i innych, w których opisuje autorskie metody pracy. Współpracuje z UG i innymi instytucjami szkolącymi nauczycieli. Znana z ciekawych i niespotykanych lekcji języka polskiego oraz zastępstw (wie podobno wszystko, nawet z chemii). Mówi, że matematyka jej nie straszna, bo skończyła klasę matematyczno-fizyczą przed studiami polonistycznymi. Nieźle gra w golfa...

Joanna Jakubowska

 Z-CA DYREKTORA DS. ARTYSTYCZNYCH, HISTORIA SZTUKI, FILOZOFIA
magister filozofii, doktor kulturoznawstwa, interesuje się problematyką percepcji, analizą fenomenów kulturowych oraz wpływem przemian percepcji ludzkiej na edukację, metodologię badań humanistycznych i analizę obiektów kulturowych. Prowadzi badania dotyczące obrazu, wizualności, edukacji i przestrzeni ekspozycyjnej. Publikowała m. in. w Kulturze Współczesnej, Kulturze i Edukacji, Estetyce i Krytyce.

 

Alicja Jaśniak

Nauczycielka j. angielskiego, wychowawczyni i tutorka, szkolna "native speaker", ponieważ wychowała się w GB jako córka dyplomaty, zwana przez uczniów QUEEN ALICE. Prowadzi znakomite lekcje języka angielskiego na poziomie rozszerzonym, przygotowuje uczniów uzdolnionych literacko - uczy ich pisać ambitne teksty literackie po angielsku. Jest bardzo lubiana przez uczniów i łatwo nawiązuje z nimi kontakt.

Teresa Szejbut

Nauczycielka j. rosyjskiego i edukacji dla bezpieczeństwa, opiekunka samorządu uczniowskiego i tutorka. Uwielbiana przez uczniów „Pani Tereska”. Potrafi naprawdę nauczyć języka rosyjskiego, czego dowodem są osiągnięcia uczniów, którzy w ciągu 3 lat potrafią osiągnąć poziom olimpijski! Tabuny studentów uczą się u niej sztuki prowadzenia lekcji.

Krystyna Belaid

Nauczycielka etyki i j. francuskiego, tutorka. Współautorka tłumaczeń książek popularno-naukowych: Historia ciała tom II i III. Ostatnio w jej przekładzie ukazała się książka Początek świata. Historia obrazu Gustave'a Courbeta i Atrament melancholii. Gromadzi całe tłumy zainteresowanych językiem francuskim i etyką, organizuje ciekawe wyjścia, których zadaniem jest poznanie kultury i języka francuskiego. Stypendystka Centre National du Livre.

Anna Daszkiewicz

Nauczycielka j. niemieckiego, tutorka i nauczycielka akademicka. Prowadzi wspaniałe lekcje z użyciem nowoczesnych metod nauczania, organizuje Dni Latające, poświęcone językom obcym i kulturze innych państw. Jest ciepła, miła i nawiązuje z uczniami prawdziwe więzi, które owocują rozwijaniem zainteresowań językowych. Za jej sprawą w szkole pojawiają się obcokrajowcy z Hiszpanii, Niemiec i innych państw, żeby uczniowie mogli z nimi porozmawiać, szlifować języki, wymieniać się poglądami i w ogóle doskonalić kompetencje komunikacyjne.

Sylwia Peryt

Nauczycielka j. angielskiego i hiszpańskiego i tutor o bogatym doświadczeniu akademickim i naukowym. Znakomita w kontakcie z uczniami. Preferuje własne, autorskie metody pracy, oparte na tworzeniu własnych pomocy i źródeł dydaktyki. Wiele lat przebywała w Kolumbii, zdobyła wiele doświadczeń, którymi dzieli się z uczniami. Jej rozległe zainteresowania muzyczne, teatralne, czytelnicze i bardzo bogaty księgozbiór, którym się dzieli z uczniami zaowocowały ksywą „Pani Książeczka”. Zaprasza uczniów do domu na gotowanie w stylu hiszpańskim i słuchanie muzyki, bo mieszka obok szkoły...

Oskar Rożewicz

Anglista, tutor i wychowawca w naszych szkołach o dodatkowym wykształceniu z historii. Niezwykle twórczy i uporządkowany nauczyciel, który wprowadza przemyślane metody pracy z zastosowaniem nowoczesnych technologii. Uwielbia komunikować się z uczniami i rodzicami poprzez oceny kształtujące i komunikatory internetowe. Wysoko  cenione są lekcje pana Oskara, jego uporządkowanie, przejrzystość lekcji oraz kart pracy i klasówek, które są zawsze autorskimi dziełami. Wysoki poziom nie odnosi się tylko do jego lekcji, ale i zajęć podczas Latających Dni i Dni Uniwersyteckich.

 

Katarzyna Korolczuk


Nauczycielka języka polskiego warsztatów teatralnych i kulturalnych spotkań z książką i sztuką, wychowawczyni i tutorka. Wspaniała i kochana "Pani Kasia", która porywa entuzjazmem na każdej lekcji, przygotowuje z uczniami ciekawe przedsięwzięcia kulturalne, takie jak: Bookon, Dziady OLPI, slumy poetyckie i kulturalne spotkania. Pasjonuje się literaturą, filmem, tworzy wspólnie z uczniami gry edukacyjne oraz najlepsze Dni Latające, zdaniem wychowanków w jej grupie. Współautorka ciekawych metod dydaktycznych, kart pracy i oryginalnych przedsięwzięć multimedialnych.

Marek Wawrzynkowski

Nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie oraz historii i społeczeństwa, wychowawca, tutor. Znakomity historyk, który uczy nie tylko narracji historycznej i chronologii, ale przede wszystkim sztuki konwersacji, dyskusji i skutecznej argumentacji. Prowadzi fakultet DKF, a z grupą wychowawczą realizuje projekt historyczno-filmowy, który ma odbicie w Latających Dniach. Na lekcjach historii uczy sztuki notowania z wykorzystaniem nowych mediów i nowych technologii. Jego wizytówką belferską jest wplatanie krótkich filmów historycznych w lekcje jako formy, z którą pracują uczniowie. Nigdy nie korzysta z gotowych sprawdzianów i klasówek, tylko sam je komponuje, żeby uczeń sprawdzał nie tylko swoja wiedzę, ale i umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi.

Marcin Szmuniewski

Nauczyciel geografii, przyrody, podstaw przedsiębiorczości, ekonomii w praktyce, pełnomocnik ds. rekrutacji, wychowawca i tutor. Uwielbiany "Pan Marcin", z którym można wszędzie pojechać, nawet na koniec świata! Jego grupa wychowawcza najczęściej się przemieszcza i jest najaktywniejsza w organizowaniu działań szkolnych. Ponieważ pan Marcin jest jednocześnie dyplomowanym przewodnikiem, to Latające Dni mają charakter odkrywania znanych i nieznanych miejsc. Prowadzi wspaniałe lekcje geografii z zastosowaniem prezentacji, filmów i autorskich kart pracy, których wykonywanie przez uczniów kształtuje różnorodne inteligencje.

Maria Bieniecka

Nauczycielka matematyki i wychowania do życia w rodzinie, wychowawczyni, tutorka. Prowadzi znakomite zajęcia, dowodząc, że matematykę da się nie tylko zrozumieć, ale i polubić. Chętnie pomaga uczniom wymagającym wsparcia (matematyka-pomoc) oraz organizuje zajęcia dla uzdolnionych matematycznie (matematyka dla orłów). Uwielbia pokazywać matematykę w praktyce, zwłaszcza w biznesie i administracji, realizując specjalny program indywidualny w klasie trzeciej gimnazjum. Kochana wychowawczyni, która wprowadza uczniów w we wszystkie sprawy szkolne, aby mogli wykorzystać w pełni swoje zainteresowania, pasje i umiejętności.

 

Patrycja Pluta

Nauczycielka fizyki, chemii i matematyki, tutorka i wychowawczyni. Uwielbiana przez uczniów „Pani Pluton”. Potrafi zaangażować w lekcje nawet uczniów, którzy niespecjalnie przyrodniczo chcą się rozwijać. Jest ciepła i bardzo uporządkowana, co sprzyja pracy uczniów z dysleksją. Przygotowuje na zajęcia proste, ale fenomenalne doświadczenia, dzięki którym uczniowie uświadamiają sobie, że fizyka to wszystko, co dzieje się wokół nas. Doskonale radzi sobie z „chłopaczyskami” w wieku szkolnym bez podnoszenia głosu, a tylko dzięki prawdziwemu badawczemu podejściu na lekcjach.

 

Kinga Kochańska

Nauczycielka biologii, chemii, przedmiotu dodatkowego: jak się uczyć, tutorka. Lubiana młoda nauczycielka, która zawsze ma w zanadrzu ciekawe pomysły. Chętnie prowadzi wykłady w czasie Dni Uniwersyteckich. Liderka projektów unijnych i inteligencji wielorakich. Specjalistka od polisensorycznych sposobów uczenia się i nauczania aktywizującego.

Wojciech Sakłak

Nauczyciel wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, tutor, nauczyciel akademicki, autor ponad 20 publikacji. Trener II klasy w narciarstwie alpejskim, instruktor: unihokeja (w latach 1999-2003 trener kadry narodowej kobiet w unihokeju), piłki nożnej, piłki ręcznej, siatkówki, koszykówki, pływania, biegów na orientację, narciarstwa zjazdowego PZN (absolwent międzynarodowego kursu instruktorów alpejskich szkół narciarskich w austriackim Salbach), zawodowo zajmuje się także Biofedbackiem. Uwielbia czytać, a poza tym aktywnie spędzać czas. Zimą od lat organizuje wyjazdy narciarskie do Włoch, a latem rowerowe (do Szwecji i na Bornholm). W szkole uwielbiany „Pan Wojtek”.

Emilia Olechnowicz

Nauczycielka wychowania fizycznego, edukacji zdrowotnej i muzyki. W przeszłości prowadziła chóry. Kickbokserka i przepiękna młoda kobieta, która angażuje w zajęcia nawet nieusportowionych. Ostatnio dzięki niej Julka odkryła w sobie talent i ruchy taneczne. Prowadzi w naszej szkole zarówno zwyczajny wf, jak i fakultet fitness. Uczniowie uwielbiają prowadzoną przez nią muzykę, którą dla lepszej akustyki prowadzi w sali gimnastycznej.

Katarzyna Bogdanowicz

Psycholog, nauczyciel języka angielskiego, a z wykształcenia również polonista. Liderka wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sama jest osobą dyslektyczną, która pokonała większość swoich trudności). Autorka wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych, poświęconych dysleksji, zwłaszcza w obszarze języków obcych. Kto ciekawy może zajrzeć na jej stronę internetową: http://bogdanowicz.edu.pl/. W OLPI jest osobą od zadań specjalnych: opiekuje się zespołem psychologiczno-pedagogicznym, uczy angielskiego uczniów potrzebujących dodatkowego wsparcia w tym zakresie, monitoruje projekty roczne etc. Chętnie rozmawia z ludźmi w każdym wieku - zarówno uczniami jak i nauczycielami oraz rodzicami. Można do niej przyjść z każdą sprawą, a nawet tylko po to, żeby napić się herbaty.

Aldona Tkaczyk

Pedagog-terapeuta, nauczycielka języka polskiego z wieloletnim doświadczeniem, którą uczniowie cenią za wsparcie i pomoc w pokonywaniu trudności. Prowadzi zajęcia przygotowujące do matury, w tym matury ustnej. W wyniku jej oddziaływania uczniowie lepiej piszą i budują dłuuuugie wypowiedzi ustne. Terapia pedagogiczna w jej odsłonie nie jest nudną lekcją dla małych dzieciaków, ale wsparciem, prowadzącym do lepszego funkcjonowania w szkole.

 

Ewa Wiśniewska

Pedagog szkolny. Zawsze pomaga uczniom w rozwiązywaniu ich problemów i kłopotów, jest pierwszą osobą, u której można szukać pomocy w sprawach domowych, społecznych i indywidualnych. Lubi przesiadywać z uczniami w swoim pokoju, gdzie znajdują azyl i mogą się wypłakać ze spraw sercowych, domowych, rówieśniczych i innych. Chętnie rusza w odwiedziny do swoich uczniów i jest wsparciem jako nauczyciel wspomagający na lekcjach i egzaminach zewnętrznych.

Grzegorz Zielak

Psycholog szkolny, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie. Ma świetny kontakt z uczniami, jeździ z nimi nawet na golfa i czasem przegrywa… Zajmuje się przeciwdziałaniem cyberprzemocy, jest moderatorem i animatorem grupy uczniów, nauczycieli i rodziców, którzy walczą z przemocą w sieci. Ma rozległe zainteresowania czytelnicze, jest instruktorem narciarskim i - zdaniem większości dziewczyn w szkole - przystojnym facetem.

 

 

Joanna Wyrostkiewicz

RYSUNEK I MALARSTWO, REKLAMA WIZUALNA
W 2001r. ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, Wydział Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Dyplom w zakresie malarstwa sztalugowego w prac. prof. Jacka Waltosia. Bierze udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą oraz uczestniczy w plenerach malarskich.  
Obecnie mieszka i tworzy w Gdańsku. W kręgu zainteresowań znajduje się przede wszystkim rysunek, malarstwo olejne, pastele, akwarela. Poza tym zajmuje się grafiką komputerową, projektuje okładki i ilustracje do książek. 

 

Magdalena Swacha

Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Edukacji Artystycznej o specjalnościach pedagogika, oraz krytyka i promocja sztuki z aneksem z Rysunku u prof. R. Kubickiego i prof. B. Wojtasiaka. Prowadziła warsztaty edukacyjne w galeriach sztuki, promocję sztuki na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu,  oraz wykład monograficzny sztuka interaktywna w przestrzeni miasta na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka publikacji dot. aktualnych zjawisk interaktywnych i interdyscyplinarnych z pogranicza sztuki. Nagrody i wyróżnienia: I Nagroda 16. Prezentacje Galeria MBWA Leszno, 2010, II Nagroda Promocje 2008, Galeria Sztuki w Legnicy, Stypendium artystyczne dla młodych twórców miasta Poznania za działalność artystyczną - malarstwo oraz krytykę i promocję sztuki, 2009.

Wojciech Juchniewicz

Nauczyciel przedmiotów: projektowanie graficzne, rysunek i malarstwo. Opiekun pracowni tradycyjnych technik drukarskich. Prowadzi różnorodne zajęcia plastyczne i warsztaty sitodruku w placówkach kultury. Gra w zespołach: Trupa Trupa, Wolność, Szałas. 

Tomasz Zabrocki

( ur. 1966  r.), absolwent Wydziału Rzeźby gdańskiej PWSSP (ASP ) Dyplom  w 1993 r. w pracowni prof. Edwarda Sitka.

Nauczyciel  rzeźby, ceramiki, rysunku Obszar  zainteresowań twórczych :rysunek, rzeźba, ceramika ,akwarela, mural – uczestnik czterech edycji festiwalu na ul.Kliniczej , sztuka figuratywna ,szczególnie animalistyka.

Pracuje w Szkołach programów indywidualnych od 2007r.

Obecnie nauczyciel rzeźby i ceramiki  w Liceum Plastycznym w Gdańsku


Andrzej Zbigniew Leszczyński

 Specjalność Artystyczna Fotografia i Film 
(specjalności: fotografia artystyczna, realizacje intermedialne, animacja filmowa) 
Projektowanie multimedialne, 
Podstawy fotografii i filmu

Ur. 1960 w Sopocie. 1989 dyplom w Wyższym Studium Fotografii w Warszawie, 
2006 dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Specjalista do spraw dygitalizacji zbiorów w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Współpracuje z Liceum Plastycznym w Gdańsku Oliwie i Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Wieloletni fotograf-dydaktyk, swoją wiedzą wspiera amatorów fotografii (www.fotoedu.pl

 

Bogdan Domagała

Uczy religii i nie straszne mu są pytania egzystencjalne uczniów. W społeczności, w której naszymi uczniami są ludzie różnych wiar i kultur prowadzi zajęcia ze sporą dozą ekumenizmu, na których mogą przygotowywać prezentacje o Judaizmie i innych religiach. Czasem przesiaduje z uczniami na ławce na korytarzu lub prowadzi lekcję dla jednej osoby, która wcześniej skończyła lekcje i szkoda żeby czekała… Jest ciepły, przyjazny i pełen pokory jak św. Franciszek.

Szkoła przyjazna

            Każdy rodzic denerwuje się o los swego dziecka w szkole. Jedna z mam ucznia klasy VII tak napisała o swoich doświadczeniach po pierwszym semestrze:

 

„Mamo, ja wybiorę jednak hiszpański i rosyjski...- mówi mi mój własny syn, uczeń SPPI- a za dwa lata, jak będę w OLPI, to zajmę się francuskim i niemieckim”.

                Już dzisiaj, ośmielony wyborami starszych kolegów, samodzielnie planuje swoją przyszłość. Otrzymuje znakomite oceny i cieszy się z nich, bo musi na nie zapracować poważnym zaangażowaniem, zdolności i wrodzona inteligencja nie wystarczą! Za wysoką średnią i zachowanie są zniżki w czesnym, więc dobre oceny mają swoją wagę! Klasy są małe, więc nie schowa się za plecami innych. Nie ucieka w komputer, opowiada o lekcjach, nauczycielach, którzy są dla niego autorytetami. Przygotowuje pracę roczną o Cywilizacjach Mezoameryki, chodzi na fakultet z golfa na pole golfowe w Tokarach, odkrył w sobie kilka nowych talentów i jest szczęśliwy.

                To dziwne, na wywiadówce po pierwszym semestrze inni rodzice naszej klasy ze zdziwieniem zauważyli, że dzieci w końcu pamiętają lekcje i nie są zestresowane! Samodzielnie odrabiają lekcje i przygotowują się do sprawdzianów, a my, rodzice, w końcu po południu mamy wolne! Celina, córka koleżanki, w dwa miesiące poczyniła ogromne postępy w rysunku i malarstwie, i pisze opowiadania w ramach szkolnej Pisani. Kuba w końcu trenuje ze spokojem dżudo i nie ma zaległości szkolnych. Wojtek ma okazję dzielić się swoją ogromną wiedzą ogólną, Igor postanowił zostać architektem, Antek bryluje wiedzą historyczną, będzie z niego znakomity archeolog lub historyk, a Majeczka znalazła miejsce, gdzie może się wyciszyć i trenować opanowanie i koncentrację. W końcu jestem spokojna...

               

Mama ucznia SPPI

 

 Nauczyciele

            Nauczyciele szkolni są fachowcami. Nie chodzi tu tylko o doświadczenie zawodowe i wykształcenie. Wielu z nich, oczywiście, posiada tytuły doktorów, realizuje pasje naukowe, wykłada na wyższych uczelniach (SWPS, UG), prowadzi kursy i szkolenia, ale przede wszystkim wszyscy są nauczycielami z powołania, zamiłowania i cieszą się sympatią uczniów.

            Wymagania to jedno, ale liczy się u nas ludzkie podejście do ucznia, zarażanie go ambicjami, zainteresowaniami i kontakt na przerwach oraz dobra atmosfera na lekcjach. Nasi uczniowie wspólnie z nauczycielami organizują różne przedsięwzięcia, wyjścia, konkursy i projekty oraz są ich osobistymi tutorami.

 

Wychowawcy i kontakt

            Twoje dziecko wybrało wychowawcę, z którym możesz być w stałym kontakcie. Każdy wychowawca posiada służbowy telefon i jest dostępny dla rodzica, także drogą meilową i poprzez e-dziennik. Zachęcamy do kontaktu, odwiedzin w szkole także poza wywiadówkami.

            Na wywiadówkach nie będziesz, Rodzicu, siedzieć w niskiej ławce, którą zajmuje Twoje dziecko. Zaprzyjaźnisz się z innymi rodzicami, poznasz kłopoty innych rodziców (kto nie potrafi popsuć sobie relacji z dorastającym dzieckiem) i usłyszysz wiele dobrego o swoim dziecku, które w końcu jest rozpoznawane, znane z mocnych stron. Ale jak nie znać dzieci, których jest kilkanaścioro w klasie?

 

Twoje dziecko może realizować swoje marzenia, pasje i talenty:

tworzyć, działać, dyskutować, pisać, mówić, rysować, kręcić filmy, malować na lekcjach i poza nimi!

  • uczyć się w małych klasach podczas świetnych lekcji, zajęć i spotkań naukowych (wśród nauczycieli jest siedmiu doktorów)!
  • uczyć się nie po równo, ale wedle zdolności i potencjału intelektualnego, a więc ponad poziom średni!
  • korzystać z zajęć plastycznych np.: rysunek i malarstwo, techniki graficzne, fotografia!
  • samodzielnie wybrać wychowawcę i grupę, w której będzie się dobrze czuć i latać w Dni Latające!
  • współpracować z wybranym tutorem i zwiększać poziom swojej wiedzy i kompetencji!
  • rozwijać pasje i zainteresowania w projekcie rocznym!
  • wybrać dowolne przedmioty rozszerzone i fakultety!
  • wybrać poziom zaawansowania języka angielskiego oraz drugi język (niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański)!
  • uczyć się japońskiego!
  • wygrać tablet w konkursie pomocy dydaktycznych lub innym konkursie!
  • działać w samorządzie, oceniać pracę swojej szkoły i zmieniać ją na lepsze!
  • korzystać ze wsparcia (np. matematyka-pomoc, polski do matury, angielski -pomoc) zajęcia dla uczniów z dysleksją)
  • zaprzyjaźniać się, urządzać debaty, spotkania, pikniki, noce z książką w szkole, bookony i inne autorskie imprezy!

Jeśli Twoje dziecko ma dysleksję...

(czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu) może liczyć na:

  • życzliwość nauczycieli i pomoc na lekcjach, w tym terapię pedagogiczną (szkoła od 26 lat pracuje z uczniami z dysleksją, tu powstają metody pracy, o których pisze się w książkach)
  • spokój i bezpieczeństwo (nauczyciel nie postawi dziecka w sytuacji przekraczającej aktualne możliwości np. głośne czytanie przy klasie, pisanie na tablicy)
  • wydłużenie czasu potrzebnego na wykonanie zadań z limitem czasowym
  • otrzymanie kopii pracy klasowej, by poprawić ją w domu w okresie sprawdzania oryginału przez nauczyciela ( w ten sposób jest możliwość pracowania nad błędami i skonfrontowania ich z wersją pierwotną, sprawdzoną przez nauczyciela)
  • możliwość pisania prac domowych na komputerze i oddawania ich w wersji elektronicznej lub wydrukowanej
  • korzystanie ze słownika ortograficznego i innych podczas prac klasowych i sprawdzianów
  • ocenianie kształtujące, w którym otrzymasz informację zwrotną, w szczególności o postępach w radzeniu sobie z trudnościami
  • wsparcie ze strony psychologa i pedagoga (sześcioosobowy zespół na 120 uczniów!).

Spotkania z ciekawymi ludźmi

            OLPI gości w swoich murach znanych polityków, podróżników, artystów, literatów, ludzi nauki, sportowców i inne znane osobistości. Byli u nas między innymi: P. Adamowicz, D. Tusk, F. Potulski, A. Hall, J. Banach, B. Borusewicz, Sz. Weiss, M. Kamiński, M. Kochańczyk, A. Trzaska, S. Chwin, Z. Nowosielski, L. Kopeć, prof. S. Angielski, P. Podhajska, J. Sowa, M. Mroczkiewicz - medalistka z Sydney, absolwentka OLPI.

            Pretekstem do takich spotkań są Dni Uniwersyteckie i specjalne spotkania z ciekawymi ludźmi.

Dni Latające

            Raz w miesiącu nasze dzieci latają, czyli uczestniczą w zajęciach poza szkołą. Uczą się poza jej murami ważnych umiejętności życiowych: posługiwanie się mapą, rozkładem jazdy itp., ale też uczą się wiedzy szkolnej w praktyce: w muzeach, galeriach, instytucjach, takich jak: Urząd Skarbowy, Urząd Miar i Wag, UG, Port, ZDiZ, Urząd Miasta itp. Tam wykonują karty pracy, słuchają wykładów, wykonują zadania zespołowe, dyskutują i zadają mnóstwo pytań…

            Gdy jesteśmy kolejny raz w jakiejś instytucji (pokolenia uczniów się zmieniają), już nasi uczniowie są kojarzeni: „A, to znowu mamy genialnych i ciekawskich olpinistów...”

            Nie zwalniajcie, Kochani Rodzice, swoich pociech do dentysty ani do lekarza specjalisty. Strata Latającego Dnia może okazać się kolosalną wyrwą, wpływającą na ambicje, aspiracje, a nawet wiedzę sprawdzaną na egzaminach!

Bezpieczeństwo i atmosfera

            Mimo że w szkole panują żelazne zasady co do kultury zachowania i spóźniania się (uczeń może zostać usunięty z klasy za zakłócanie lekcji i niewpuszczony na lekcję za spóźnienie bez usprawiedliwienia), to jednak już na pierwszy rzut oka atmosfera jest przyjazna. Na korytarzach poduszki, na których siadają dzieciaki, obrazy na ścianach i teatralne dekoracje, książki w regałach na wyciągniecie ręki, fotele i kanapy na „czilaut”, jak mówią sami uczniowie. Niektórzy chodzą opatuleni w kocykach, tak dla modnego hygge,  wesołych strojach, inni pielęgnują niebieskie lub różowe włosy. Wolno im się tu czuć domowo i rodzinnie. Wolno zrobić herbatkę lub soczek (korzystają z czajników szkolnych). Nie wolno być wulgarnym, niekulturalnym, więc chłopcy: czapki z głów, a na rozdanie świadectw w stroju galowym, a nie spodenkach plażowych i klapkach W czasie długiej przerwy uczniowie jedzą obiad, który można zamówić rano u Pani Alicji – gospodyni. Obiad przyjeżdża z firmy cateringowej, ale niektórzy przynoszą własny, tylko do podgrzania w mikrofalówce. Jemy wspólnie z nauczycielami i panem dyrektorem w prawdziwej jadalni na parterze szkoły.

 

kal19.png