Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki.
GPI glówna szkoly kontakt pobierz Flash Player

SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK DLA RODZICÓW

Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych

Gimnazjum Programów Indywidualnych

Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych i Liceum Plastyczne

www.olpi.pl; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ;
80-308 Gdańsk–Oliwa ul.  Polanki 124 tel./fax(0-58)552-41-88

 

 

Cykl artykułów edytowanych w każdy czwartek na stronie GPI

Pod hasłem SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK DLA RODZICÓW

Część I. Moje dziecko ma dysleksję!

Część II. Jak przeciwdziałać dysleksji?

 Część III. Jak pracować z dzieckiem z dysleksją?

 

Część IV. Jak pracować z dzieckiem z dysleksją?

Jak codziennie pracować powinien uczeń starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum?

Codzienna praca ucznia z dysleksją musi być przemyślana, ponieważ tempo pracy (czytania i pisania) jest obniżone, więc dziecko potrzebuje większej ilości czasu na właściwe wykonanie zadań domowych. Doba się nie rozszerzy, a dziecko z dysleksją nie może pracować do północy, potrzebuje wypoczynku, zabawy, tak jak inne dzieci.

Wyobraźmy sobie sytuację optymalną, do której należy zmierzać. Nawet, jeśli w indywidualnych przypadkach nie da się precyzyjnie rozplanować czasu nauki, jak przedstawiono poniżej, spróbujmy do tego zmierzać.

Na naukę w domu uczeń z dysleksją potrzebuje minimum 3 godziny .

Krok I: Przygotowanie miejsca pracy. Duży stół, wygodne biurko, wyeliminowanie zbędnych bodźców, dobre oświetlenie, zegar, plan lekcji zapisany na dużej kartce.
Krok II: Wypakowanie plecaka, ułożenie zeszytów i książek według dzisiejszego planu lekcji.
Krok III: Odrabianie lekcji z historii i przedmiotów przyrodniczych.

Z podręcznika

  • Weź podręcznik i zeszyt pierwszej lekcji (np. historia). Przeczytaj głośno, co zapisałeś/aś w zeszycie (temat, notatka, punkty, treść pracy domowej). Odszukaj odpowiedni rozdział w podręczniku.

  • Przeczytaj ten rozdział, zaznaczając w tekście najważniejsze informacje (markerem, ołówkiem). Unikaj zaznaczania całych zdań, skup się na pojęciach, datach, nazwiskach itp.

  • Przenieś najważniejsze informacje na mapę myślową. Na środku kartki A4 zapisz temat, otocz go pętlą. Rysuj od środka strzałkę do miejsca, w którym zapiszesz pierwszą informację wcześniej podkreśloną w książce. Pisz skrótowo, same pojęcia, unikaj czasowników. Postępuj tak z kolejnymi informacjami, zapisując kolejne pola kartki. W ten sposób umieścisz najważniejsze informacje związane z tematem lekcji i tworzonej mapy.

  • Przeczytaj wszystkie zapisy, możesz je pokolorować. W ten sposób uczysz się, używając wzroku, słuchu (czytasz głośno) i ruchu (piszesz, kolorujesz).

  • Staraj się pracować sprawnie, szybko, w skupieniu i koncentracji.

 

Źródło:
http://g.infor.pl/p/_wspolne/pliki_infornext/27000/nowy_obraz_5_27708.png

 

 

Źródło: 
http://w3.man.torun.pl/~kpcen/45minut/artyk2002/images/artyku6.jpg

 

Pisemna praca domowa w zeszycie

  • Głośno przeczytaj z zeszytu polecenie pisemnej pracy domowej.

  • Napisz w zeszycie pod poleceniem co potrzeba, zachowując staranność i czytelność zapisów.

  • Przeczytaj głośno, co zapisałeś, popraw błędy, które dostrzeżesz (skorzystaj ze słownika).

  • Poproś domownika, który pisze ortograficznie o sprawdzenie pozostałych błędów.

  • Postępuj podobnie z pracą domową w zeszycie ćwiczeń. Czytaj głośno polecenia. Zapisuj starannie odpowiedzi, czytaj głośno, co zapisałeś/aś i poprawiaj błędy. Poproś kogoś o sprawdzenie zapisów.

Uwaga! W taki sposób pracuj z przedmiotami przyrodniczymi (chemią, biologią, geografią, fizyką). Ważne, żebyś pracował dzisiaj nad przedmiotem, który dzisiaj był w szkole nawet, jeśli kolejną lekcję masz za kilka dni. W ten sposób zapamiętasz od 60% do 80 % wiadomości. Jeśli postąpisz tak dopiero dzień przed następną lekcją, więcej czasu będziesz musiał poświęcić na przypomnienie sobie, co było przed kilkoma dniami, a ponadto nauczysz się tylko około 20 % potrzebnej wiedzy z tego tematu.

Krok IV: Odrabianie lekcji z języka polskiego i języków obcych.

Z podręcznika

  • Weź podręcznik i zeszyt od polskiego lub języka obcego. Przeczytaj głośno, co zapisałeś/aś w zeszycie (temat, notatka, punkty, treść pracy domowej). Podkreśl kolorowym markerem najważniejsze informacje zapisane na lekcji. Wyróżnij punkty, podpunkty, śródtytuły itp. Odszukaj odpowiedni rozdział w podręczniku (ten, nad którym pracowałeś/aś w klasie).

  • Przeczytaj ten rozdział, zaznaczając w tekście najważniejsze informacje gramatyczne, słówka, kluczowe słowa lub środki stylistyczne (markerem, ołówkiem). Spróbuj odpowiedzieć na pytania do tekstów, podane w podręczniku.

  • Możesz stworzyć z języka obcego spis poznanych na lekcji słówek – wypisz je z podręcznika starannie, pokoloruj, przeczytaj kilkakrotnie, wywieś na tablicy korkowej (nad biurkiem, łóżkiem lub innym widocznym miejscu) i czytaj codziennie po kilka razy. Gdy po kilku dniach opanujesz pisownię, zdejmij listę słówek i wywieś nową, a starą zarchiwizuj w papierowej teczce. Zajrzysz tam przed klasówką.

Pisemna praca domowa w zeszycie

  • Głośno przeczytaj z zeszytu polecenie pisemnej pracy domowej.

  • Napisz w zeszycie pod poleceniem co potrzeba (np. wypracowanie), zachowując staranność i czytelność zapisów.

  • Przeczytaj głośno, co zapisałeś, popraw błędy, które dostrzeżesz (skorzystaj ze słownika).

  • Poproś domownika, który pisze ortograficznie o sprawdzenie pozostałych błędów .

Krok V: Pakowanie plecaka na następny dzień.

  • Jeśli wszystkie dzisiejsze lekcje odrobiłeś/aś, odłóż do szafki te podręczniki i zeszyty, których jutro nie będziesz używał/ała, a przynieś te, które będą potrzebne. Zajrzyj jeszcze do tych zeszytów, które uzupełniłeś/aś kilka dni temu, bezpośrednio tego dnia, kiedy była lekcja. Przeczytaj temat, wszystko, co wcześniej zapisałeś/aś, spakuj do plecaka.

     

Oto schemat systematycznej pracy według tygodniowego planu lekcji w szkole i po południu w domu: 

 

 

  

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

sobota

niedziela

Lekcje w klasie

matematyka
język polski

język angielski
geografia

matematyka
język polski

chemia
język niemiecki

język polski
fizyka
plastyka

matematyka
język angielski
język niemiecki

matematyka
język polski

język angielski
biologia

słówka
czytanie
przygotow. do spraw. i klasówek

słówka
czytanie
przygotow. do spraw. i klasówek

Lekcje odrabiane w domu

matematyka
język polski
język angielski
geografia

matematyka
język polski
język niemiecki
chemia

język polski
fizyka
plastyka

matematyka
język angielski
język niemiecki

matematyka
język polski
język angielski
biologia

 

 

 

Praca ucznia z dysleksją tym się różni od pracy ucznia bez dysfunkcji, że polega na szczególnej systematyczności, dbałości w zapisywaniu (z poświęceniem większej ilości czasu), autokorygowaniu błędów przy pomocy słownika i pomocy osoby piszącej ortograficznie, czytaniu głośnym tematów i lektur, uczeniu się przy pomocy kolorowania, podkreślania, zaznaczania itp. Nie odbiega zatem zasadniczo od pracy ucznia bez dysfunkcji pod względem metod, a jedynie wymaga więcej czasu i staranności, a także kilkunastominutowych przerw, wykorzystanych aktywnie (ruch).

 

Gdańsk – Oliwa, 14 stycznia 2014 roku
Oprac. Anna Adryjanek

Pytania prosimy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Anna Adryjanek na co dzień pracuje w Zespole Szkół Programów Indywidualnych  w Gdańsku (Ogólnokształcące Liceum i Gimnazjum Programów Indywidualnych, Liceum Plastyczne, Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych) . Uczy języka polskiego, stosując autorskie metody pracy.

Żartem mówi, że media są zbawienne w prowadzeniu lekcji języka polskiego: „Internet bezprzewodowy, rzutnik multimedialny i komputery w klasie dają mi ten komfort, że jeśli uczeń nie wie, co to jest świerzop czy dzięcielina, natychmiast w stylu Deus ex machina pokazuję mu ów świerzop i dzięcielinę na  jego własne oczy!”

Od święta pisze książki  (współautorka publikacji „Uczeń z dysleksją w szkole”, „Uczeń z dysleksją w domu” i in.) i czasem  dzieli się swoim doświadczeniem na studiach podyplomowych UG, konferencjach i szkoleniach.

Zawsze propaguje nauczanie zindywidualizowane, dostosowanego do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz polisensoryczne metody nauczania, ponieważ w każdej klasie ma większość uczniów z dysleksją.

 

ZAPOWIEDŹ

20 lutego 2014 edycja następnej części SZKOŁY DOBRYCH PRAKTYK DLA RODZICÓW

Część V. Jak motywować moje dziecko?

W przygotowaniu artykuły:

Motywacja codzienna

Motywacja długofalowa

Do góry | Strona Glówna | Aktualności | Szkoły | Kontakt