Zadzwoń:
058 552 41 88
Napisz:
liceum@olpi.pl

Dla ucznia

Administrator

Wybór wychowawcy

 

                  W naszej szkole masz swobodę wyboru wychowawcy i grupy wychowawczej!

            Każdy uczeń może wybrać wychowawcę (spośród 10) po zapoznaniu się z nauczycielami podczas warsztatów integracyjnych. Może odpowiadać Ci będzie śliczna polonistka, prowadząca warsztaty teatralne, a może wybierzesz chemiczkę, która dodatkowo prowadzi chór i zajęcia plastyczne? A może wolisz historyka, który prowadzi również DKF? W wyborze wychowawcy ważne jest to, żeby znaleźć przyjazną duszę i grupę uczniów, w której będziesz się czuć dobrze. W tej grupie czekają Cię nie tylko godziny wychowawcze, ale także wycieczki i dni nauki poza szkołą – Latające Dni, podczas których będziesz się uczyć poza murami szkoły.

 

Możesz tworzyć własny plan i program nauczania!

 

            Każda szkoła narzuca szereg przedmiotów, których musisz się uczyć obowiązkowo. W innej szkole trafiłbyś do profilowanej klasy, na przykład biologiczno-chemicznej lub humanistycznej. To nuda! Możesz ją u nas przełamać. Stwórz swój własny profil, realizując dowolne przedmioty rozszerzone, takie, jakie lubisz, które pozwolą Ci studiować wybrane kierunki.  W pierwszej klasie OLPI realizujesz wszystkie przedmioty w zakresie podstawowym i większość z nich kończysz. W klasie drugiej i trzeciej wybierasz co najmniej dwa dowolne rozszerzenia, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Może to być na przykład język polski i biologia, może język angielski i fizyka, może historia, wos i język polski... Konfiguracji jest wiele. Nasi uczniowie studiują nawet trzy i cztery rozszerzenia! Potem mają większy wybór kierunków na uczelniach... Dostępne są u nas wszystkie przedmioty rozszerzone, łącznie z historią sztuki i filozofią. Więc możesz tworzyć  samodzielnie profil własnej edukacji, nawet jeśli jesteś w 7 klasie. Jeśli interesujesz się biologią, zapisz się na zajęcia z rozszerzonej biologii i ucz się razem z maturzystami. Dla Ciebie będzie to przedmiot dodatkowy!

            Wybierz poziom zaawansowania pierwszego języka (zwykle jest to angielski) oraz drugi język spośród: rosyjskiego, francuskiego, niemieckiego, hiszpańskiego.

            Wybierz rodzaj wychowania fizycznego. Oprócz rutynowych dwóch godzin w sali gimnastycznej możesz chodzić na pływanie, ściankę wspinaczkową, jeździć na rowerze lub ćwiczyć w innej formie, która jest dostępna w danym roku szkolnym, na przykład grać w golfa na prawdziwym polu golfowym w Tokarach.

            Wybierz dodatkowe przedmioty, których w każdym roku jest do wyboru wiele. Na przykład fakultety artystyczne: rysunek, malarstwo, rzeźba i ceramika, techniki graficzne, fotografia, historia sztuki. Fakultety humanistyczne: Pisalnia, filozofia, DKF, warsztaty teatralne, filmowe, język japoński itp. Możesz też pogłębiać swoją wiedzę, chodząc na przedmioty rozszerzone: matematykę dla orłów, biologię, historię, geografię, polski i inne. Możesz uczęszczać na większą ilość języków, na przykład 3 (zależy to od Twojego planu).

            W każdym roku jest dostępny trochę inny wachlarz dodatkowych zajęć, bo uczniowie mają prawo zgłosić nowe zajęcia. Trzeba tylko znaleźć minimum osiem osób, które chce na przykład otworzyć nowy przedmiot dodatkowy. Tak było z językiem japońskim. Tatiana, nasza uczennica, zainicjowała powstanie grupy języka japońskiego.

            Jeśli potrzebujesz pomocy, wybierz zajęcia wspomagające, podczas których nadrobisz zaległości lub pokonasz trudności, na przykład matematykę pomoc, język polski do matury, Super English for Special Students (wsparcie z języka angielskiego) lub inne.

            A ty, może myślisz o innych zajęciach, które powinny być w naszej szkole?

            Do kompletu Twoich zajęć dojdą Twoje zajęcia pozaszkolne, które w naszej szkole będą szanowane i doceniane. Możesz przedstawić specjalny pokaz na godzinie wychowawczej lub na spotkaniu całej szkoły opowiedzieć o swoich treningach, tańcu, grze na instrumencie, jeździe konnej, modelowaniu czy po prostu wycieczkach. Za szczególne osiągnięcia otrzymasz zniżkę w czesnym!

 

W TEN SPOSÓB TWORZYSZ SWÓJ SPERSONALIZOWANY PLAN LEKCJI I CHODZISZ NA PRZEDMIOTY ROZWIJAJĄCE TWOJE ZAINTERESOWANIA I PASJE!

 

Wybierz tutora!

 

            Tutor to nauczyciel, który pomaga realizować Ci Twoje pasje, ale przede wszystkim rozwijać się i pogłębiać wiedzę. Pod jego kierunkiem przygotujesz projekt roczny lub będziesz przygotowywać się do konkursu lub studiów. A może po prostu tutor pomoże Ci w kłopotach lub problemach życiowych? Napisz prośbę do dyrektora szkoły o przydzielenie Ci konkretnego tutora. Może być nim każdy nauczyciel szkoły, ale to Ty go wybierasz. Będziesz się z nim spotykać co tydzień, rozmawiać, planować, zgłębiać wiedzę, jak na przykład na Pisalni, czyli zajęciach z pisania książek i tekstów literackich. Ryszard, Asia, Daniel i Patryk wybrali jako tutora panią Anię od polskiego i pod jej kierunkiem stają się pisarzami. Powstały już trzy książki Ryszarda i powieść fantasy Daniela. Pod okiem pana Tomka powstały projekty z zakresu elektroniki – radio i odkurzacz, które samodzielnie skonstruował Szymon. Prawdziwy festiwal rewelacyjnych projektów rocznych odbywa się pod koniec roku szkolnego, kiedy można zobaczyć fantastyczne dzieła i ocenić mrówczą współpracę ucznia i jego tutora.

 

Zasady

 

            Podstawowe zasady w naszej szkole to szacunek do innego człowieka, rzetelność, przyjazność, tolerancja i kultura.

            Możesz ubierać się jak chcesz, ale stosownie do okoliczności. Nie wypada chodzić w budynku w czapce lub odbierać świadectwo szkolne z rąk dyrektora w plażowych spodenkach. Poza tym nie obowiązują u nas mundurki, wszystkie stroje są dozwolone, wszystkie fryzury jak najbardziej pożądane...

            W zakresie zachowania obowiązuje kultura, na którą zwracamy szczególną uwagę. U nas uczą się indywidualiści, intelektualiści, a nie ludzie niewychowani! Poza tym wszystko, co znajduje się w szkole jest naszą wspólną własnością, na którą składają się rodzice i opiekunowie, płacący czesne. Dbaj więc o otoczenie, sale klasowe, korytarze, bo są po części Twoje i służą innym.     Budynek i wnętrze nie jest niczyj, jest NASZ! Nasi uczniowie nie mają w zwyczaju dewastować pomieszczeń, a wręcz przeciwnie, samodzielnie z wychowawcami i nauczycielami upiększają go, malują, dekorują, aranżują i traktują jako przestrzeń do własnego design’u. Na ścinach znajdziesz uczniowskie obrazy, płaskorzeźby, instalacje. W przestrzeni budynku możesz odpocząć w ustronnych miejscach, na fotelach, kanapach, poduszkach, poczytać książkę. Biblioteka u nas jest otwarta. Książki jak w dobrym domu dostępne są na wyciągnięcie ręki na korytarzach i w salach dydaktycznych. Masz okienko? Nudzisz się? Czytaj! Podczas długiej przerwy zjesz spokojnie obiad w auli-galerii, pogadasz z innymi w wielu otwartych pomieszczeniach...

            Na lekcjach obowiązują surowe zasady:

  • bądź punktualny – inni, którzy przyszli na czas chcą uczestniczyć w pełnej lekcji, a nie przerywanej przez spóźnialskich;
  • uczestnicz aktywnie w zajęciach, nie utrudniaj prowadzenia lekcji, bo tracisz swoje pieniądze, a co gorsza pieniądze innych i bez sensu musisz uczyć się więcej w domu;
  • pytaj o wszystko, co ważne i koncentruj się na zadaniach; jedna lekcja u nas jest więcej warta niż cztery godziny ślęczenia lub korepetycje (po co wydawać pieniądze?);
  • bądź miły dla rówieśników – to Twoi znajomi i przyjaciele!

            Gdy zrozumiesz, że jesteś u siebie, nie będzie kłopotu z zasadami, wręcz przeciwnie, zdobędziesz nagrodę: szczególną sprawność przyznawaną na koniec roku szkolnego lub zniżkę w czesnym za dobre, bardzo dobre i wzorowe zachowanie.

            Szczegółowe reguły życia w naszej szkole opisują następujące dokumenty w zakładce INFORMACJE OGÓLNE. (łącze)

 

Primus Inter Pares

 

metoda wsparcia uczniów wyróżniających się spośród innych poprzez przyznanie sprawności – emblematu

  1. Sprawność otrzymuje uczeń na pisemny wniosek innego ucznia, samorządu, nauczyciela, wychowawcy lub dyrektora, który jest poparty większością głosów na spotkaniu dyrektoriatu i zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej.
  2. O przyznanie sprawności można wnioskować w trakcie roku szkolnego na skutek wyróżniającego wydarzenia lub postawy ucznia.
  3. Sprawność – emblemat ma formę przypinanej odznaki lub dyplomu z wizerunkiem odznaki.
  4. Sprawność jest ważnym elementem oceny postawy i zachowania ucznia.
  5. Lista sprawności może ciągle się poszerzać jako efekt uznania dla dokonań uczniów.

Sprawności:

 

EMBLEMAT

NAZWA

OPIS

ACTIVUS

Uczeń podejmujący się chętnie różnych inicjatyw, udzielający się w życiu szkoły, czynnie uczestniczący                   w działaniach pozaszkolnych.

 

ALACERUS

Uczeń zwinny, szybki i bardzo sprawny fizycznie, wyróżniający się w sporcie.

AMICUS

Uczeń empatyczny, okazujący sympatię i wsparcie innym.

 

BONUS

Uczeń, który na co dzień przestrzega zasad dobrego wychowania, potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji, odznacza się wyjątkową uprzejmością, odnosi się z szacunkiem do innych, nigdy nie używa wulgaryzmów, nawet w gniewie.

DOCTUS

Uczeń, który jest na bieżąco z najważniejszymi informacjami z kraju i ze świata, śledzi aktualne wydarzenia w prasie i telewizji, potrafi zrobić użytek ze zdobytych informacji.

 

GENERUS

Uczeń, który angażuje się w planowanie i organizowanie jakiegoś przedsięwzięcia, wykazuje się pomysłowością, przedsiębiorczością, doprowadza do końca rozpoczęte działania.

HILARIS

Uczeń, który na co dzień odznacza się pogodą ducha, promienieje pozytywną energią, udzielającą się innym.

IACERUS

Uczeń potrafiący planować, dobrze funkcjonuje w oparciu o kalendarz i stały rozkład zajęć szkolnych i pozaszkolnych.

KAIROS

Uczeń punktualny; podobnie jak grecki bożek Kairos patron „właściwej chwili” ma dar precyzyjnego gospodarowania swoim czasem.

KALIGRAF

Uczeń, który zeszyty prowadzi sumiennie i estetycznie,  dba na co dzień o staranne pismo.

 

LIBRUS

Uczeń, który odznacza się zamiłowaniem do literatury pięknej, każdą wolną chwilę poświęca na lekturę.

MICUS

Uczeń błyskotliwy, zaskakujący wiedzą pozaszkolną.

 

MIMUS

Uczeń, który pięknie recytuje, występuje przed publicznością i ma zdolności aktorskie,

OMNIBUS

Uczeń, który znakomicie opanował wiedzę szkolną i pozaszkolną z wielu dziedzin i potrafi z niej korzystać na co dzień.

 

ORATOR

Uczeń na co dzień posługuje się bogatym słownictwem, potrafi pięknie przemawiać, wystrzega się wulgaryzmów.

 

PUGNATUS

Uczeń, który nie boi się podejmować nowych wyzwań, gotowy przezwyciężać swoje ograniczenia, walczący ze swoimi słabościami.

 

SCRIBUS

Uczeń pisze do e-gazety, strony internetowej, udziela się w „Pisalni”, bierze udział w slumach poetyckich, pisze piękne wypracowania, książki, wiersze, eseje.

STUDIUS

Uczeń, mający zamiłowanie do czegoś, oddany czemuś, hobbysta; jego pasja towarzyszy mu w codziennych sytuacjach.

 

VIRIDIS

Uczeń troszczący się o środowisko przyrodnicze, przyjmujący na co dzień działania i postawy ekologiczne.

 

Kategoria: